2017. február 19., vasárnap

Múltidéző melódiák #01 Oldschool EBM

Az EBM / electro body music talán kevésbé fordult elő eddig a bolgon, viszont jelentős szerepet játszott az életemben ahhoz, hogy azon az úton induljak el, amely a jelen - sötétebb - zenei ízlésem kialakulásához vezetett. 
Érdekes metódus egyébként, afféle ciklusonként jön elő az érdeklődésem a különböző irányzatok iránt, van, amikor hónapokig nincs hangulatom a legkedvesebb számaimhoz, aztán meg orrvérzésig hallgatnám őket. Az utóbbi pár hónapban újra egyre több EBM track került a lejátszási listámra, ennek kapcsán elővettem azokat, amiket annak idején ronggyá hallgattam (még magnókazettán, ejha! :) Tudjátok milyen, amikor a sok használattól ténylegesen rongálódik a szalag és torzul a zene? Na én tudom.)

Az EBM nevesítése többek között az elektronikus Kraftwerknek köszönhető, ám fontos szerepet játszott az industrialt-electropunk zenét játszó D.A.F. / Deutsch Amerikanische Freundschaft is. Igazán a belga Front 242 No Comment lemeze kapcsán terjedt el a nyolcvanas évek közepén.

Hogy mit keres ez a goth szcénában?  Aki meghallgat pár EBM számot, észreveheti, hogy van egyfajta gépies, robotszerű, rideg-hideg, távolságtartó hangzásvilága, néhol sötét, határozott, helyenként már-már agresszív. Mivel az industrial és az elektronikus punk szerelemgyermeke, ezért a maga módján mindkettő sajátosságait megtalálhatjuk benne, ám éppen annyira különbözik is tőlük. 

Front 242,
redaccionatomica.com
Skinny Puppy,
last.fm
Die Krupps,
die-krupps.de
A dalszövegek tematikájukban rendkívül változatosak, előfordulnak olyanok, amelyek globális - háborús, politikai, "kizsákmányoló rendszerre" -, illetve egyéni problémákra hívják fel a figyelmet, mások futurisztikusak, különféle utalásokat tartalmaznak robotos történetekre, számítógépes, előrehaladott technikai megoldásokra, de előfordulnak teljesen értelmezhetetlen, igazán elborult szövegek is.

Dióhéjban, az 1981 és 1993 közötti időszakot nevezhetjük oldschool/kezdeti időszaknak - '81 és '87 között futott fel (őszintén ezeket szeretem igazán, így ezek közül mazsolázgathattok majd a Múltidéző melódiák rovat keretein belül), aztán '87 és '93 között Amerikában is népszerűvé vált, míg a '90-es évek közepétől egyfajta átalakuláson esett át, amivel az eredeti hangzásvilágából sokat veszített, számos ikonikus banda is vagy eltűnt, vagy zenéjében megváltozott, így előidézve a hanyatlást. 

De kaptunk dark electrot helyette, ami szintén klassz, viszont elveszítette a "pattogós", kimért jellegét az EBM-hez képest, később pedig gombamód ütötték fel a fejüket a futurepop bandák, melyek a szintipop és az EBM elegyéből merítettek, könnyedebb hangzást megütve, mint a címben említett irányzat, örökölve a szintipop lágyságát, ám tematikájában többnyire sötétebb vizeken maradtak, így nem kerültek ki a dark szcénából. Népszerűvé vált az electro pop is, ami afféle periféria inkább a többi említett irányzathoz képest, ám érdemes az ezt az irányzatot képviselő formációk között is bogarászni, egészen érdekes muzsikákra lehet bukkanni.

A '90-es évek végét egyfajta újjáéledés jellemezte, korábbi nagyobb bandák kaptak új erőre és új nevek is megjelentek a színtéren.

(Az ezen zene kedvelői többnyire az industrialpárti rivethead-ek - róluk majd később, egy külön poszt keretében térek ki.)


No és akkor most lássuk azokat, amelyek engem inspiráltak annak idején arra, hogy tovább kutassak - kifejezetten nehéz volt mindössze ötöt kiválasztani, így várható, hogy a jövőben riogatlak még hasonlókkal titeket efféle nosztalgikus visszatekintések keretében :)

Die Krupps - To the Hilt (1993) | Nagy volt a kísértés, hogy valamelyik újabb szerzeményüket válasszam, viszont hangzásvilágában ez adja vissza azt a köztes állapotot, ami már nem a korai Krupps-féle EBM hangzás, ám nem is a túl modern, már-már elmetálosodott verzió.



Words come out
That make no sense
For my lover's ear
In my native language
In my native land

I'm still the alien
On a different planet
It makes it clear - I understand
I am a stranger - in my own land

Nitzer Ebb - I Give To You (1991) | A '82-ben alapított brit EBM banda élete is igazodott a korábban vázolt tendenciához: '95-ig tartott az első aktív szakaszuk, majd 2006-ban kezdték újra, és napjainkban is tevékenykednek. Sokat merítettek a Depeche Mode munkásságából, érdekesség például, hogy a depeches Martine L. Gore hangja is feltűnik az Once You Say c. számban.
Számos híresebb, "slágeresebb" tracket sikerült alkotniuk,  I give to you kifejezetten fülbemászó, természetesen meg kell említeni a Die Krupps-féle együttműködést, a Machineries of Joy-t, amelyet legalul találhattok.
Személy szerint a korai munkásságukat kifejezetten kellemesnek találom, igazán az újrakezdés utáni korszakukat már nem követtem figyelemmel.


"You can take it all
At your beck and call
I will give to you"

Frontline Assembly - Mindphaser (1992)  | A FLA érdekessége, hogy az alapító Bill Leeb korábban a Skinny Puppy tagja volt. Számomra a '92-es Tactical Neural Implant volt az etalon, ami abban az időszakban született, amikor a banda igazán berobbant a köztudatba. Én ezt az albumot ajánlom mindenképp - az egyik örök kedvenc, nekem nagy kincs, meg is van eredeti kazettán :)


A war of technology
Threatens to ignite
Digital murder
The language of machines

Mesmerised by a decade of faith
Flowers and remorse
A fading vision lost in time
Tragedy on course

Skinny Puppy - Smothered Hope (1989) | A Skinny Puppyval elég későn találkoztam, ahhoz képest főleg, hogy mennyire ikonikus, a helyenként már-már beteges témái nem állnak közel hozzám, viszont akadnak igen zseniális számai. A Smothered Hope-ot a Ministry is feldolgozta.


"Withered rope you hang what's
Empty can't remain to put it simply
In time cry the hollow words
To sing with false disguise
Smothered hope fly from sorrow
For a new divine tomorrow"

Cat Rapes Dog - Moose Hair Underwear (1993) | Amikor azt írtam, hogy előfordulnak egészen érthetetlen, bizarr dolgok is, akkor mondjuk olyasmire gondoltam, mint a svéd Cat Rapes Dog megoldásai, ezzel a klippel ez a szöveg... hát WTF, na. Mindenesetre fülbemászó, a többihez képest inkább punkos, mint industrial.


 I just wanna wear my moosehair underwear

 +1, Nitzer EBB and Die Krupps -The Machineries of Joy (1989) | Klasszikus.


Join the rhythm of machine
Feel the power while you learn
Join the rhythm of machine
Sweat and pain is all you earn

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése